De nieuwe Märklinbaan zal als "Mekkerbaenke", de geschiedenis in
gaan. De naam is afgeleid van het woord mekkeren. de betekenis
van mekkeren kan men omschrijven als zeuren – zaniken –
mopperen. In de positieve zin van het woord geeft het ook een
beetje de randverschijnselen bij het bouwen van een modelbaan
aan. Het blijkt een hele opgave te zijn om vast te houden aan
een gemaakt plan en om vertrouwen te houden in een goede afloop.
Er wordt tijdens en naast het werk, door insiders zowel als
outsiders heel wat af gemekkerd voordat de baan, jaren later, er
uit zal zien zoals men bij de start voor ogen had.
In 2015 is gestart met het maken van plannen en
tekeningen voor een nieuw te bouwen Märklinbaan, zelfs heeft een
lid een model van de te bouwen modelbaan gemaakt om e.e.a. ve
visualiseren. Begin 2016 is
begonnen met de fysieke bouw werkzaamheden en, na ruim een jaar
bouwen is het resultaat langzaam zichtbaar, de rails
ligt, de treinen rijden en hier en daar is zijn al wat details
zichtbaar.
De baan bestaat uit 6 modules van 1,20 * 1,20 m en heeft dus
een lengte van 7,20 meter. Bij het ontwerp is er rekening mee
gehouden dat de baan later, als een nieuw project, kan worden
uitgebreid. het ontwerp is zo gekozen dat de baan verlengd kan
worden of dat een L-opstelling ontstaat.
Het thema is Nederlands-Duits en laat het leven zien in en rond
het fictieve dorpje Pelle, en geeft de situatie weer in de
periode III-IV (1945-1990).
Links en op de achtergrond ligt het oude dorpje Pelle met het
perron van de vroegere stoomtrein. Het stationsgebouw is
inmiddels afgebroken en heeft plaats gemaakt voor een
halteplaats. Het perron is bewaard gebleven t.b.v. het
toeristentreintje, en een enkele goederentrein. Ook de oude
loods met werkplaats en inspectieputten is nog toegankelijk.
Hier worden af en toe nog inspecties, onderhoud en kleine
reparaties uitgevoerd door liefhebbers. Een draaischijf geeft de
mogelijkheid om kleine (stoom)locs te keren.
Door de toegenomen drukte is een nieuwe spoorlijn langs
Pelle-stad aangelegd met een nieuw hoofdstation, station “Pelle
Hbf” met doorgaand verkeer over de brug bij de haven.
Naar links kruisen we het beekje, gevoed door de waterval, dat
via de watermolen uit de berg tevoorschijn komt, voordat de
trein in de tunnel verdwijnt. Een pendeltrein onder het oude
complex door houdt verbinding met het achterland. Een
busverbinding (fallercar) bij het station maakt het nieuwe
centrum compleet.
Op de heuvel is nog een toeristische attractie te zien, een
kabelbaan geeft toegang tot een uitzichtpunt boven op de heuvel.
Hier kan men de tijd nemen om van het uitzicht te genieten onder
het genot van een hapje en een drankje.
De top van de heuvel is ook bereikbaar via het tandradlijntje
dat achter het oude dorpje vertrekt.
De oude kolenhaven is wat in verval geraakt nu het stoomtijdperk
ten einde is en de kolen uit de mode zijn. Echter op de
rechteroever van de haven wordt een nieuwe moderne
containerterminal gebouwd met aansluiting op de hoofdlijn.
Bekijk hier
ons foto album
|