Stirmouth & Southern Railroad Company is een “Old Western-style”
modelbaan in schaal 0n30.
0n30 wil zeggen:
Amerikaans smalspoor in schaal 0 (nul) waarbij de spoorwijdte
van het origineel 30 inch (ca.75 cm) was. De Amerikaanse schaal
0 betekent een schaal van 1 : 48. Deze niet alledaagse
bouwgrootte biedt veel mogelijkheden voor zelfbouw en
detaillering.
Stirmouth & Southern
Railroad Company geeft de sfeer van smalspoor in het "wilde
westen" omstreeks 1930 weer. Kenmerkend voor de meeste
spoorwegbedrijfjes was de grote variatie aan (zelfgebouwd)
materieel dat op de vaak schots en scheef liggende rails
voorthobbelde. Met weinig financiële middelen maar met des te
meer enthousiasme en improvisatievermogen werd het
spoorwegbedrijf draaiende gehouden. Want de pioniers uit het
Amerika van toen beseften heel goed dat spoorwegen de weg
vormden naar economische groei en
welvaart.
Naast de in Europa
bekende locomotieftypen werden er nieuwe types ontwikkeld zoals
de Shay met zijn exentrische aandrijving via cardanassen en
kroonwielen en de uit het midden geplaatste ketel. Dit laatste
om de loc in balans te houden. Verder was er de Climax met zijn
aan weerszijden van de loc driftig op en neer gaande
zuigerstangen die via een tandwielsysteem midden onder de loc
voor het overbrengen van de beweging op de wielassen zorgde. Dan
was er de Heisler waarvan de cylinders dwars geplaatst waren en
die ook een centraal geplaatste aandrijfas
had.
Naast
deze stoomaangedreven voertuigen werden er ook geëxperimenteerd
met voertuigen met verbrandingsmotoren. Een karakteristiek
voorbeeld was de Galloping Goose van de RGS: een voertuig in
diverse uitvoeringen, gebaseerd op een Buick Master Six en later
op een Wayne-bus onderstel met dito opbouw.
Dit merkwaardige
allegaartje van van-alles-wat, vindt u ook op onze modelbaan.
Deze oude beestjes zijn overigens wel voorzien van moderne
Sounddecoders. De wissels daarentegen worden met de hand omgezet
zoals dat in die dagen gebruikelijk was.
Het ontwerp van de
baan gaat er van uit dat de machinist zijn loc bestuurt met een
draadloze controller en daarvoor met zijn trein kan meelopen.
Door de bergachtige omgeving is de snelheid laag. We wilden
zoveel mogelijk berglandschap met de verschillende elementen van
bergbouw laten zien. Zo is er o.a. een houtverwerkende fabriek
en een koperertsmijn. De ertsverlading vindt plaats in de haven
met zijn overslaginstallatie. Het eenvoudige station is de enige
plaats waar treinen kunnen passeren of kruisen. In de locloods
wordt het materieel onderhouden.
Het meest gebruikte
bouwmateriaal op deze baan is hout. Voor deze baan betekent dit
dat alle gebouwen zelf zijn gemaakt, vaak met een fotovoorbeeld
maar ook naar vrije fantasie. Een paar leuke details die men op
de baan kan terugvinden; alle fabrieksnamen zijn terug te leiden
zijn naar de bouwers van de baan.
En dan als laatste
de naam ‘Stirmouth’. Deze naam vindt je niet terug in de Rocky
Mountains. Het is een vrije vertaling van de plaats in Nederland
waar deze baan is gebouwd: Roermond.
Bekijk hier ons foto album
|