In 1871 kwam men overeen om de spoorlijn Heidelberg-Speyer met een scheepsbrug over de Rijn te leiden.
Eind 1873 was de in 1866
geopende scheepsbrug omgebouwd en konden zowel trein als ook ander verkeer van de brug gebruik maken.
In 1929 passeerde er 12 treinen
per dag, de wagons werden voor de brug losgekoppeld en door het “Brickebähnel” overgezet,
op de andere oever werd de trein weer gekoppeld.
De zware stoomlocomotieven bleven op de oevers.
Om het scheepvaart verkeer
doorgang te geven werden aan de zijde van Speyer 2 brugdelen
uitgevaren, dit tot wel 20 keer per dag.
De brug was 234.6m lang en werd gedragen door 43 pontons,
de breedte van het wegdek bedroeg 5.9 m.
Op zoek naar een niet
alledaags thema raakte Pierre Orbons
geïnspireerd door deze "Schiffsbrücke" en creëerde een
modelbaan waar deze oversteek over de Rijn op een idyllische
wijze gestalte is gegeven.
Speyer op YouTube
Bekijk
hier
ons foto album
|